De uitzendsector kent een valse start. In de eerste maand van dit jaar daalde het aantal uitzenduren met 18% en daalde de omzet met 8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit de meest recente cijfers uit de ABU MarktMonitor over periode 1 (van 2 januari tot en met 29 januari 2023)
De ontwikkelingen per sector zijn als volgt
- administratieve sector: Het aantal uitzenduren daalde met 32% en de omzet is gedaald met 16% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
- industriële sector: Het aantal uitzenduren daalde met 8% en de omzet steeg met 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
- technische sector: Het aantal uitzenduren daalde met 12% en de omzet daalde met 1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Grillig jaar 2022
De valse start van 2023 volgt op een grillig jaar voor de uitzendbranche. De uitzenders zijn gemiddeld in 2022 gegroeid in omzet (+3%) en gekrompen qua uitzenduren (-6%) ten opzichte van 2021. Maar de verschillen tussen de periodes waren groot. In de eerste maanden van vorig jaar kende de uitzendbranche nog groei, maar dit sloeg al gauw om in krimp (van vooral uitzenduren). In de eerste maand van 2023 is die krimp dus nog veel forser.